dinsdag 29 september 2009

Scholven

Waddenzee. Aalscholvers. Onder de indruk. Hoe ze vissen. Hoe ze hun vleugels drogen in de wind. Hoe ze scholven. Of scholven ze niet? Bestaat scholven? Google helpt. Ik vind een plaats en een kerncentrale in Duitsland. En een prachtig verklarend gedichtje van Kees Stip:


Aalscholvers
Aalscholvers denken allemaal:
"Kun je nog scholven, scholf dan aal."
Doch door de golven diep bedolven
wil weinig aal zich laten scholven
Zo scholft zo'n beest zich uit de naad
terwijl het woord niet eens bestaat

3 opmerkingen:

  1. Ja, ze zijn prachtig en ik zie ze regelmatig "scholven" vanuit mijn woonkamer.
    H.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een gescholf zou Paulus zeggen....

    B

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wist je dat die vissen regelrecht in hun maag belanden nog levend zijn op dat moment en in de komende minuten in de maag van een aalscholver? Ik hoorde dit vorig jaar en op één of andere manier blijft dit in mijn hoofd zitten en floept het er elke keer weer uit als ik die prachtige wezens door de lucht zie snijden!

    BeantwoordenVerwijderen